Så använder man knipkulor

Vill du prova på knipövningar med knipkulor för första gången? Ta det lugnt! Vi guidar dig till hur du använder dina knipkulor, hur knipövningarna går till och vad man bör tänka på vid bäckenbottenträning.

Knipkulor för nybörjare

Träna lite försiktigt i början och öka på svårighetsgrad och tid efter hand det känns bättre. Är man otränad är det vanligt att man får träningsvärk i början. Börja därför med att göra såhär första gången du testar:

  1. Lägg dig på rygg i sängen med lätt böjda ben.
  2. Stryk på lite glidmedel och för in kulorna.
  3. Knip försiktigt ihop slutmuskel runt ändtarmen och fortsätt knipa framåt längs slidan och upp mot urinröret. Lyft inåt och uppåt mot naveln. (Tänk dig att du drar upp en dragkedja från ändan och uppåt).
  4. Knip i 2-4 sek, vila i 10 sek. Repetera 10 gånger.

Tips på knipkulor för nybörjare

Knipkulor BrittBelladot Britt 

Knipkulorna Britt kommer från det svenska företaget Belladot och är av riktigt hög kvalitet. Inuti ligger en lös kula som skapar extra stimulans och träning vid minsta rörelse. Yta i silkeslen silikon.

Pris 249:-

/las-mer-och-kop.jpg


Lite svårare knipträning med knipkulor

När du blivit mer van och känner att du vill höja svårighetsgraden ett snäpp eller två kan du prova följande:

  • Knip med maximal kraft.
  • Håll knipet längre, t.ex knip 5 sek och vila 5 sek.
  • Stå upp med knipkulorna.
  • Uthållighetsknip, dvs håll kulorna så länge du kan. 

När du tränat upp ditt bäckenbotten ordentligt kommer du kunna gå omkring med knipkulorna och samtidigt lyfta saker eller hoppa när du kniper.


Tips för lite mer erfarna användare

Extra tungaExtra tunga knipkulor

Dessa extra tunga kulor är perfekt för dig som kanske redan har tränat lite och som nu vill ha en lite större utmaning. Med en totalvikt på 151 g är det ett perfekt val för att stärka din bäckenbotten ytterligare.

Pris 159:-

/las-mer-och-kop.jpg


Använd rätt muskler vid knipträning

Hur man använder knipkulorNågot av det viktigaste man ska tänka på när det kommer till knipträning är att knipa med rätt muskler. Det är väldigt vanligt att kvinnor kniper på ett felaktigt sätt som inte alls ger den effekt som önskas. För en nybörjare kan det faktiskt vara ganska svårt att veta hur det ska kännas när man kniper rätt. Det är bland annat därför det är så bra med knipkulor eftersom knipkulorna hjälpler dig att knipa rätt. Du kommer känna att du verkligen kniper runt kulorna på rätt sätt då de används som ett motstånd. Det finns dock några fler olika sätt att ta reda på ifall man kniper med rätt muskler i de fall man inte använder knipkulor:

  • Knip runt ett finger
  • Ställ en spegel så att du ser slidan med särade ben och se ifall det rör sig när du kniper.
  • Knip av strålen när du kissar (endast för lokalisering av rätt muskler)
  • Försök hålla tillbaka en prutt

Det är viktigt att endast knipa med rätt muskler, i övrigt ska du vara helt avslappnad. Försök att inte spänna rumpa, lår eller några andra kroppsdelar när du gör knipövningar. Även om de kan kännas lite svårt i början kommer det kännas lättare efter lite träning.  

Knipövningar utan knipkulor

Knipövningar går givetvis alldeles utmärkt att göra helt utan hjälpmedel men för att få ut så mycket som möjligt av träningen är det varmt rekommenderat att träna med knipkulor. Då blir träningen mer effektiv och du märker resultat mycket snabbare. Man kan jämföra det med vanlig styrketräning på gymmet. Tränar du helt utan vikter kommer du inte få samma resultat som om du hade tränat med vikter. Samma sak gäller för knipträning.

Videoklipp med knipövningar

Är du intresserad av fler olika typer av knipövningar man kan göra helt utan knipkulor finns det några jättebra videoklipp om detta med Karin Björkegren Jones. Kolla in videoklippen med instruktioner om övningarna ifall du är intresserad.